Tuesday, December 14, 2010

mandarin pulak skrg~

assalamualaikum...

skang aku tgh slow2 blaja mandarin.. sbb nti final year.. aku nk ambik 3rd language.. iaitu
BAHASA MANDARIN..

hum,, agk ssh la jgk nk blaja.. sbb dia ade intonasi sndri..
stp huruf berlainan bunyinya..
untuk dijadikan contoh B.. bunyi nye mcm P..
cntoh lg trg.. nombor 8.. iaitu ba.. tp bile kite bace kite x bace ba.. tp bace pa..
arap anda pham mksd sy.. kalo x pham lg.. cube anda bilang sndri smpi 8.. hehehehe..
hum,, bnyk lg la yg kne tau.. dimana.. ada jgk intonasi nye.. mcm bace secara mendatar.. tggikan suara.. rendahkan suara.. dan bnyk lg la.. tu baru bacaan.. x termasuk tulisan sanskrit nye lg. haiyooo..

btw,, kwn aku ade ckp.. yg bhs mandarin neh adalah bhs utama di dunia.. bkn bhs iggeris.. jd marilah kite same2 blaja bhs mandarin.. baru lah x di tipu oleh org2 cina~

kan..kan..kan..????

x tipu la yg bhs mandarin neh ssh.. tp kalo ade usaha n minat terhadap bhs mandarin.. sume jd sng.. hehehehe.. sume bnde kalo x blaja mmg la ssh.. huhuhu.. jd xyah la tkut..
nk pndai kne ar berani ambik risiko..
huhuhu.. nti aku post kan entri len..
entri tuh aku g tau ape yg aku da tau...
ok..
wait for that~

suka? LIKE la, share skali yep ^_^

0 conteng kat sini:

Post a Comment

 

aku PUNYA kehidupan | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by AIZURA ^.^

copyright© semua yang ditulis adalah HAK MILIK aizura